Letos jde všechno nějak rychleji než obvykle. Rychle slezl vzácný sníh, kočky mrouskají už od ledna, pupeny na stromech se nemilosrdně nadýmají a první cyklisté už vyjíždí vstříc nové sezóně. A co vy, taky vás to láká? Pojďme si shrnout základní body jarní údržby, kterou je třeba absolvovat před první vyjížďkou. Protože jde o “selfservis” a nemůžeme předpokládat, že každá domácnost disponuje odborným nářadím, zmiňujeme v návodu pomůcky běžně dostupné.

26. 02. 2014


Umytí kola

Někdy nás zima přepadne tak nečekaně, že ani nestačíme náš cyklostroj řádně očistit a zazimovat. Pár měsíců pak kotví ve sklepě špinavý a zanesený loňským blátem. Pokud máte zahradu, běžte na to s hadicí. Tlakem vody odpadnou i ty nejhorší usazeniny. Zbytek pak dočistěte hadrem, kartáčkem a osušte dle potřeby. Nezapomeňte přitom ale, že některé komponenty jako sedlo či střed, vodě moc neholdují. Tak na ty opatrně. Pro fajnšmekry jsou na trhu speciální mycí přípravky určené pro kola.

Očištění a mazání řetězu

Před vyjížďkou bychom se měli postarat o řetěz. Pokud nemáte pračku na řetěz, očistěte hadrem aspoň hrubé nečistoty. Na detailnější špínu použijte třeba kartáček na zuby. Stejně tak zbavte usazenin kazetu, převodníky a pastorky. Použijte opět kartáček nebo štětec a poté to ještě opláchněte teplou vodou.
Po důkladném omytí následuje mazání řetězu. Podle typu kola vyberte správný druh maziva. Podle zvyku buď ten ve spreji, nebo s kapátkem. Mazivo aplikujte hlavně do čepů. Po naolejování, dejte kolu prostor pro částečné zaschnutí a poté suchým hadrem řetěz finálně otřete.

zdroj: howtodo.cz

Kontrola pláště a duše

Pokud najdete po zimě vaše kola prázdná, nemusíte hned propadat skepsi. Obvykle se nafouknou a všechno je v pořádku. V případě, že se za hodinu vrátíte a výsledek je stejný, nezbývá než se tomu kouknout na zoubek. Nejdřív zkontrolujte, zda vzduch neuchází přes špatně dotažené ventilky. Jestli ne, pomocí montpáky začněte odnaproti ventilku demontovat plášť.
Po vyjmutí duše ji důkladně prohlédněte a vyhodnoťte míru poškození. Očko hoďte také na plášť - i ten může být viníkem vypuštěného kola. Podle toho si obstarejte nový kousek nebo lepící sadu. Lehce nafouknutou duši vložte ventilkem do ráfku a rovnoměrně rozložte do pláště. Ten pak nasazujte do ráfku naopak od ventilku.
Při huštění kol dbejte vždy na doporučené tlaky uvedené na plášti. Pokud se údaj na plášti neshoduje s hodnotami na stupnici vaší pumpy, pomůže jednoduchá převodní tabulka:

1 Bar = 14,5 PSI nebo 100 kPa
1 PSI = 6,89 kPa nebo 0,069 Bar
1 kPa = 0,145 PSI nebo 0,001 Bar

Kontrola brzd

Z důvodu oprávněného pocitu bezpečí, určitě zkontrolujte stav brzd. Zmáčknutím páky zjistíte, aktuální seřízení brzd. Jestli brzdu promáčknete na doraz a nic se nestane, utáhněte lanko na čelisti tak, aby byla při zabrždění páka brzdy asi v polovině, jak je doporučováno. Poté se ještě podívejte na polohu špalků a jejich dosednutí na brzdnou plochu ráfku a případně je přenastavte. Nakonec je dobré celý brzdný systém promazat řidším olejem.

Kontrola a seřízení přehazovačky

Pokud víte, že jinak je kolo už seřízeno a ke štěstí chybí jen kontrola přehazovačky, nasedněte a vyzkoušejte její funkčnost oběma směry. Jestli budou s přehozením na těžší převod, menší pastorky, potíže, povolte šroubovákem lanko po směru hodinových ručiček. Když přehazovačka špatně řadí na lehčí převod, tzn. na větší pastorky, lanko je příliš povolené a potřebuje dotáhnoutut proti směru hodin. A na závěr je tu zase náš kamarád olej na lanka a čepy v přehazovačce.

Závěrem

Tento velmi triviální postup zvládnete za pomoci maziva, šroubováku, montpáky a pumpičky levou zadní. Když tuto sebranku doma nenajdete, a i soused by musel povolat Sherlocka Holmese, navštivte nejbližší servis. A pak už hurá objevovat místa jarem odkrytá. 



© 2024 Jízdní kola Pavel Dočkal – Jízdní kola Prostějov

Vytvořeno pomocí WebLocalBusiness