Staré kolo je zralé tak do šrotu a pod stromečkem jste nové nenašli? Nezbývá než vzít osud nastávající cyklistické sezóny do svých rukou a jít si kolo vybrat sám. A teoreticky můžete začít hned!

27. 01. 2015

Před návštěvou cyklo-obchodu byste si měli vyjasnit pár základních věcí, které představují vaše očekávání:
- k čemu budete kolo nejvíc využívat (doprava do práce, výlety s rodinou, horská cykloturistika)
- kolik kilometrů hodláte za sezónu urazit
- v jakém terénu se budete převážně pohybovat (silnice, zpevněné cesty, přírodní terén, hory)

Tyto informace slouží jako odrazový můstek pro výběr typu kola. Personál cyklistických prodejen vám sdělí bližší specifika a doporučí vhodný model vzhledem k vašim požadavkům.

Hory nebo mětské doliny

Silniční kola jsou specifickou skupinou určenou hlavně pro nadšence sportovních výkonů. Vyžadují kvalitní povrch bez kamínků a děr a jsou podřízeny aerodynamice. Na oplátku poskytují adrenalin z rychlé, až závodní, jízdy.

Máte-li za lubem toulky lesní krajinou, mohli byste pomyslet na “horáka” neboli MTB a nebo taky na “treka” či crosssový kousek. Záleží na předpokladech náročnosti sjížděného terénu. Horské kolo se vyznačuje bytelnou konstrukcí a širokým pláštěm, který vám na drsných stezkách přijde vhod. Nevadí mu tolik mokro a kameny taky zvládne na jedničku. Naproti tomu crossová kola využijete jak v mírně až středně členitém terénu, tak na silnici a cyklostezkách. Svou hybridní povahou je uznalým kompromisem mezi silničkami a horskými koly. Trekové kolo je svou podstatou vlastně crossové, ale je obohaceno o blatníky, nosič, atd., tudíž nepůsobí tak sportovně.

Pro kratší vyjížďky po městě a okolí poslouží tzv. cruisery a městský typ kol, jež je na nákupy a pochůzky jak dělaný. Konstrukce a výbava kola odpovídá nenáročným potřebám.

Dalším rozdělením, kterým byste se měli zabývat je dámské vs. pánské; celoodpružené vs. pevné vs. kolo s odpruženou vidlicí. Se silnými a slabými stránkami těchto vlastností a mírou vhodnosti vzhledem k požadovanému účelu vás seznámí proškolený personál cyklistických prodejen. 

Cena rovná se výkon

Dopředu byste si měli také vyjasnit výši investice. Ta se samozřejmě odvíjí od konkrétního, výše popsaného, využití a finančních možností. Rozhodně myslete na sníženou životnost a druhotné náklady na opravy při volbě “nižší třídy”. Úroveň kvality komponentů a materiál rámu je v tomto smyslu zásadní. Určitě můžete sehnat bicykl s výbavou z plastu a lisovaného plechu, ale upřímně, kdo by o takový paskvil stál? V době rámů z titanu, karbonu a skandia, je těžké jim odolat. Doporučuje se také zvolit kompletní sadu komponentů, tedy takovou, kde nejsou namixovány součástky různé úrovně a různých výrobců.

Na trhu dnes najdete kola ve všech cenových hladinách. “Slušný” cross začíná na částce kolem 10 tisíc a vyšplhat se může až ke 30. Bavíme se samozřejmě o specializovaných cyklistických prodejnách. V hypermarketu můžete kolo pořídit laciněji, ale kdo vám zajistí záruční a pozáruční servis a to, že do kola nevrazíte další “desítku” za nutné opravy?

Na co dát při výběru kola pozor

Zásadní věc - zvolte akurátní velikost rámu. Neexistuje bohužel přesné pravidlo, podle kterého se řídit. Posloužit vám může orientační tabulka podle výšky a zkušební jízda. Opravdu pečlivě dbejte, zda zvolíte např. 15’’ nebo 17’’ rám. Byť je mezi nimi jen dvoupalcový rozdíl, při špatné volbě, je prostě všechno špatně.

zdroj: author.eu

Materiál rámu a použité komponenty ovlivňují celkovou hmotnost kola. U rámů obecně se hledají tři vlastnosti, nízká váha, pevnost a určitá poddajnost. Horské a crossové by se mělo pohybovat do max. 13 kg, pro silniční je horní hranice 10 kg. Mezi kvalitní lehké, pevné a zároveň pružné materiály se řadí karbon, scandium a titan. Připlatíte si za ně ale víc. Stále se můžete setkat i s rámem železným a duralovým, které patří k levnějším, ale pro středně náročného cyklistu může být dural dostačující.

Co se týká převodů, můžete se orientovat podle doporučeného standardu. U horského a crossového kolo je ideální mít aspoň 24 převodů (v případě dvojpřevodníku 18-20). U kol silničních se používá 18, 20, 27 a 30 převodů, záleží, jestli je použit dvoj nebo troj převodník, přičemž 18 je minimální doporučovaný počet. Cílem přehazovačky je umožnit pohodlnou jízdu do kopce i z kopce a zajistit hladkou změnu převodu při minimálním zásahu do plynulého šlapání.

Na kolech rozlišujeme brzdy ráfkové (čelisťové) a kotoučové (mechanické nebo hydraulické). První jmenované jsou lehčí, lépe seřiditelné a levnější, ovšem za deštivého počasí klesá jejich funkčnost. Jestli se rozhodnete pro kotoučové, určitě neprohloupíte. Účinnost se se změnou počasí nemění a díky umístění brzdného disku u náboje kola, jsou méně citlivé na případnou deformaci a opotřebení vlivem nečistot. Je však zřejmé, že na kotoučové si budete muset naspořit více peněz.

Když máte svého vítěze před sebou, nastavte s pomocí personálu správný posed. Zkontrolujte a dle potřeb nastavte vodorovné a svislé polohy sedátka, a nezapomeňte i na jeho sklon. Ten by měl být čistě vodorovný. Vyzkoušejte také, zda vám vyhovuje výška řídítek. Nedbale seřízený posed bývá příčinou zbytečného namáhání šlach a svalů na nohách, bolesti zad a hýždí. Projížďku si moc neužijete a to by byla po tak důkladném vybírání škoda.

Závěrem

Poskytli jsme vám krátkou instruktáž, podle čeho se orientovat při výběru kola. Teď už je to jen na vás. Věříme, že už nyní máte v hlavě malou představu, kterou půjdete brzo proměnit ve skutečnost. Pokud jste stále na vážkách, vyrazte v dubnu na Test fest 2015! Vystavovat a představovat svá kola zde budou zástupci zásadních značek na trhu. Můžete se dozvědět více, o tom, co vás zajímá a zkusit si kola na testovací jízdě. 



© 2024 Jízdní kola Pavel Dočkal – Jízdní kola Prostějov

Vytvořeno pomocí WebLocalBusiness